maandag 3 oktober 2011

El Gringo

Lang en blond, daarmee ben ik in Nederland nou niet echt een bezienswaardigheid te noemen. Nou, hier in Chili word ik regelmatig aangestaard alsof ik zojuist uit een UFO kom gestapt. Ik check dan ook regelmatig de spiegel om te kijken of ik misschien een halve empanada aan m’n wang heb hangen, maar nee hoor, mensen vinden mij ook geschoren en gewassen maar raar. De term ‘gringo’ krijg ik hierdoor regelmatig naar mijn hoofd geslingerd. Zelfs voordat ik iets weet uit te kramen in gebrekkig Spaans vraagt men al waar ik vandaan kom. ‘Holaa Gringo, de donde eres?’ ‘Soy de Holanda!’. ‘Ah, de Holanda, que bueno! Mi gusta futbol! Ban der Baart!’. Dat Oranje heeft ons op de kaart gezet hoor! Een opvallend uiterlijk heeft trouwens ook voordelen als je iemand probeert te vinden bij een concert met drieduizend mensen. Ontvangen sms: ‘Jajaja i know where you are!! You are the only one blond jaja’. Grappig hè, in de digitale wereld lachen de Spaanstaligen anders. ‘Jaja’, betekent dus ‘haha’. Anders zouden ze zeggen ‘Sisi’. En dat drinken ze dan hier weer niet, wel Fanta trouwens. Verwarrend!


Na bijna twee maanden in Chili ben ik aardig gewend aan het Zuid-Amerikaanse ritme. Werken van 9 tot 1, vervolgens even rustig naar een restaurantje om voor 2 euro een flinke warme maaltijd te verorberen, en dan van 3 tot 6, vechtend tegen de after-dinner-dip, nog  wat werk proberen te verzetten. Regelmatig duik ik vervolgens eerst met m’n mountainbike de heuvels in, want de mountainbiketrails beginnen letterlijk 20 meter van waar ik stageloop. En dan om de dag af te sluiten naar een terrasje om met wat amigos en amigas Micheladas (bier met citroensap en zout op de rand) te drinken en empanadas (dichtgevouwen gevuld broodje, soort pizza calzone) te eten. Die Chileense way-of-life bevalt wel! Je wordt er misschien geen leidende wereldeconomie mee, maar ach, die helpen zichzelf ook alleen maar naar de klote. Uitgebreid eten en drinken met vrienden en familie is hier belangrijker dan zo efficient mogelijk veel geld verdienen door bijvoorbeeld in een kwartier een  broodje kaas weg te hakken. Geef ze maar eens ongelijk!
 
Chileense keuken: avocado,  empanadas en oploskoffie. 















Voordat de TU dit leest en besluit geen studiepunten toe te kennen voor mijn stage; ik werk hier ook hard aan mijn project. Al is het een stukje kleiner dan in Delft, de Universiteit van Concepcion heeft ook een studierichting Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Ik werk hier mee aan een project waarin een onbemand vliegtuigje (UAV) gebouwd wordt voor observatiedoeleinden, met een spanwijdte van ongeveer 2 meter. Mijn taak is het analyseren van de testvluchtdata om de vliegprestaties te onderzoeken. Een lekker praktische en hierdoor uitdagende opdracht!

Vliegveldje waar we de testvluchten uitvoeren
Niet alleen het vliegtuigje, maar ook de tijd vliegt hier. Nog een dikke maand en mijn stage zit er alweer op. Dan pak ik mijn backpack en ga ik drie maanden door Chili, Peru, Bolivia en Argentinië trekken. Dat moet fantastisch worden, vooral omdat de mensen hier in Zuid-Amerika ontzettend hartelijk zijn en openstaan voor nieuwe contacten. Door deze gastvrijheid en omdat de meeste studenten hier nog thuiswonen kom ik regelmatig over de vloer bij Chilleense gezinnen. En wat doen ze dan? Heel veel vlees (liefst van de barbecue) en empanadas eten, pisco drinken en grappen maken. Chilenen spreken onwijs snel en slecht gearticuleerd, maar m’n Spaans wordt stapje bij beetje steeds beter dus ik ga er steeds meer van verstaan. Dat sociale gedrag uit zich overigens ook op het web, het is hier heel normaal om 1000 vrienden en 5000 foto’s op facebook te hebben. Kom ik aan met m’n twee profielfoto’s… Genoeg gebrabbeld! Leuk dat jij het einde van dit verhaal hebt gehaald! Reistips voor Peru, Bolivia of Argentinië zijn van harte welkom! Hasta luego!
Iets terugdoen voor de Chileense gastvrijheid: hutspot en beugels!
M'n straat

M'n huis
M'n view

           

2 opmerkingen:

  1. jajajaa
    I think it would be a good idea to put a picture of me and make me so famous in Holland because I hope to go someday.
    greetings! GRINGO LOCO

    ErIcK

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha neef!

    Wat weinig reacties hier! Maar dat zal iedereen vast wel via facebook of mail doen ;) Leuk om je verhalen en foto's te lezen/zien!! Wat cool dat je ook veel bij mensen thuis komt en zo echt ervaart hoe het leven er daar aan toe gaat! Inmiddels al bijna klaar met je project? Heel veel succes nog met de afronding ervan in ieder geval en alvast heeel veel plezier op je rondreis! Ik blijf je foto's en verhalen bekijken/lezen! Enjoy!
    x Carlijn

    BeantwoordenVerwijderen